Het ontstaan van Alzheimer in beweging

Het ontstaan van Alzheimer in beweging

Jongleerdemonstratie met Gera

Jongleerdemonstratie met Gera. (Foto: Martine Goulmy)

Leren jongleren lijkt simpel maar dat valt beslist niet mee. Niet te vergelijken met de kaatsenbalmethode van het schoolplein,waarbij je uiteindelijk met 1 hand gooit en met de ander vangt. Bij jongleren moet je leren gooien met 2 handen, In vaktermen een bi-manuele beweging. Links en rechts verschillend van elkaar.

In de zoektocht naar de juiste methode om het aanleren van deze moeilijke techniek te vergemakkelijken is het de kracht om te kijken naar wat je wel kunt, in plaats van de focus op het falen. Ballen kunnen er tegen om op de grond te vallen, nu moeten de deelnemers er nog tegen kunnen dat ze af en toe een balletje laten vallen.
Ik ontwikkelde een uitgebreide methode voor een training met speciale deelnemers, mensen met een psychosociale indicatie die het fantastisch vonden dat ze wat leuks konden doen met die circusmaterialen. Dit waren ook mensen die heel snel afhaakten als de succesmomenten ontbraken. Het werd voor mij een uitdaging om deze doelgroep zo lang mogelijk te boeien tijdens de les. Het laten beleven van succesmomenten werd daarbij een belangrijk onderdeel. Die kwamen tot stand door een hele serie extra tussen oefeningen te doen voor je echt aan het jongleren toekomt.

Nienke Beintema

De juiste hulp of de mooiste toevalligheid op het juiste moment, dat is denk ik essentieel. Nienke Beintema van de wetenschappelijke bijlage van de NRC ontdekte via mijn websites al snel mijn bijzondere jongleer activiteiten. Ze had een onderzoek ontdekt in Nature Science van Dr. Scholz, die in Oxford bezig was met een onderzoek naar de effecten van jongleren op de hersenen. Alzheimerpatiënten, mensen met MS, Parkinson, ze zouden er allemaal baat bij hebben om te leren jongleren. Na 6 weken zouden de resultaten al blijvend zijn volgens dit onderzoek. Dit werd de basis om op congressen te gaan spreken over Jongleren en Alzheimerpatiënten. Bij het eerste Alzheimercafé werd me een ervaringsplaats aangeboden om te experimenteren met wat wel en niet haalbaar is in het werk met de cliënt. Een ervaring van onschatbare waarde.

Lees hier het artikel dat werd gepubliceerd in de NRC De kracht van jongleren, Beintema

 

Een tweede artikel dat werd gepubliceerd over werken met mensen met een hersenprobleem in het Leidsch Dagblad.

Wil je het hele krantenartikel lezen, dan kan dat hier. 

Samen met Alzheimerpatiënten bewegen

Tijdens het beweegprogramma met Alzheimerpatiënten en mensen met dementie leerde ik meer over het lerend vermogen van deze mensen. Deze doelgroep kan nog wel degelijk nieuwe dingen leren en die techniek vasthouden. Onhandigheid kan overwonnen worden door oefenen en oefenen en juist die herhaling zorgt voor hele stevige nieuwe hersenverbindingen. In het begin hadden de activiteitenbegeleiders het erg druk met ballen van de grond rapen. Na 2 jaar belandde er nauwelijks nog een bal op de grond. De vaste deelnemers zijn er erg handig in. En dat terwijl ze zich vaak echt niet meer herinneren dat ze al eerder met balletjes hebben gewerkt. Iedere week verbazing over je eigen handigheid, dat is een feest!

Braingym ©

Al doende leert men, maar in de praktijk stuitte ik op de nodige blokkades maar kreeg ik onverwacht de juiste methode aangereikt.  Via Elly Dienske, van het centrum voor Leergym kwam een waardevolle aanvulling op de training zoals die in 2009 werd toegepast. Wie de training van Braingym volgt snapt precies wat er in de hersenen gebeurt dankzij bepaalde bewegingen. Drie dimensionale oefeningen:  links en rechts,  onder en boven, voor en achter. Toen werd me ook duidelijk hoe de positieve werking van het jongleren kon worden verklaard. Alle hersendelen worden voorafgaand aan de oefeningen gestimuleerd om in beweging te komen. Zo komt er een samenwerking tot stand in de volledige hersenen, waardoor de oefeningen wat makkelijker kunnen worden aangeleerd.

Bij Alzheimerpatiënten ontbreekt een goede samenwerking van veel hersendelen. Daardoor zijn heel veel zaken die minder goed functioneren, zoals het besef van waar je je bevindt in de ruimte, wat er achter je is, opzij van je, omhoog van je. Dankzij het jongleren, het bewegen, kun je opnieuw die samenwerking van hersenhelften stimuleren. Natuurlijk kun je dat ook prachtig met andere dingen, zoals zingen, muziek maken, ritme, noem maar op.

SONY DSC

Daarom werd mijn training uitgebreid na het volgen van een cursus met muziek en ritme van de Zweedse Ronny Gardener via RGM Nederland. Een waardevolle aanvulling voor de methode die ik ondertussen heb samengesteld om een uitgebreide training te kunnen geven aan mensen met dementie, Alzheimer of beginnend Alzheimer.

Training voor activiteitenbegeleiders en vrijwilligers 

Stichting Alzheimer in Beweging biedt een heldere training aan voor activiteitenbegeleiders en vrijwilligers. Het begint met zo’n 20 minuten theorie en achtergrondinformatie, waarna we direct aan de slag gaan om te werken met het activeren van alle hersendelen. Daarna werken we met de diverse spelmaterialen die zijn samengesteld voor deze activiteit. Materialen die de deelnemers terug brengt naar de schoolpleinbeleving, de jeugd, waarin veel werd bewogen. We betrekken zoveel mogelijk deelnemers bij deze beleving. Na ongeveer uur kunnen de activiteitenbegeleiders en vrijwilligers oefenen met de cliënten. Want je leert pas echt iets als je het, met begeleiding in de praktijk kunt oefenen. Deze training is in principe twee dagdelen maar kan desgewenst worden uitgebreid met een vervolgtraining, waarbij de deelnemers ook zich wat meer kunnen verdiepen in jongleren met drie ballen en de nodige variaties hierop om het visueel aantrekkelijk te houden
Vraag informatie over beschikbaarheid en prijzen. 

677 Total Views 9 Views Today